dilluns, 3 de novembre del 2014

ACTIVITAT FÍSICA EN MEDI AQUÀTIC

A cicle mitjà i superior  de primària FEM  NATACIÓ. PER QUÈ?


El nen/a   des de que comença el període de  gestació es troba immers en un medi aquàtic, el líquid amniòtic. Per això és important que  continuï  estan amb contacte  amb un medi que durant 9 mesos li ha estat molt proper. L’aigua és essencial  perquè  els nens i nenes experimentin vivències que no trobaran mai al medi terrestre.
Treballar a l’aigua amb nadons proporciona als infants  beneficis com:afavorir el desenvolupament  psicomotor, locomotor i cardiorespiratori, millorar les funcions de l’aparell excretor ,ajudar al sistema immunològic, millorar la relació efectiva amb els pares , millorar la relaxació i  , en general, afavorir el desenvolupament  de les habilitats vitals de supervivència del nen/a.
Aquests beneficis de la natació en edats molt primerenques  també es poden donar a l’escola, com a complement al treball que es realitza a les classes d’educació física. No són moltes les escoles que aposten per una programació d’educació física que inclogui la natació com a contingut curricular continu i estructurat a llarg de la vida escolar d’un alumne. L’Escola Pia de Tàrrega sí que ho fa. De  P3  fins a 4t d’ESO i durant tot un trimestre els  nostres alumnes treballen la natació i l’activitat  física en medi aquàtic com a contingut curricular obligatori a treballar dins l’àrea d’educació física.
No és una decisió senzilla ja que  té costos, té moltes  dificultats organitzatives, metodològiques, logístiques i econòmiques però totes elles valen la pena al veure el llistats de beneficis que aporta aquesta activitat a l’alumne.
·         Desenvolupament multilateral del nen/a, adequat desenvolupament físic i saludable desenvolupament psicològic.
·         Reforça la correcta evolució  de les qualitats físiques bàsiques (resistència, força, flexibilitat i velocitat)
·         Desenvolupament  de la coordinació motriu i equilibri  de forma molt important i , sobretot, molt diferent a la realitzada al medi terrestre.
·         Augmenta la capacitat d’adaptació del nen/a en cada moment i situació
·         Augmenta l’autonomia , autoestima i socialització del nen. Cal indicar que  un nen/a amb alta autoestima , autonomia i socialització al medi terrestre pot tenir-la nul.la al medi aquàtic i al revés.
·         Contribueix al creixement d’ossos i músculs.
·         Contribueix a la correcta alineació vertebral i , pe tant, a la correcte reeducació postural.
·         Al medi aquàtic s’acostumen a realitzar moltes activitats  que ajuden a frenar algunes desviacions de la columna vertebral i a corregir-ne d’altres, perquè el creixement no incrementi aquestes patologies.

Aquest primer trimestre del curs 14-15 són els alumnes de cicle mitjà i superior els  que han començat per la natació. Aquí ho podeu comprovar !